Wednesday, January 25, 2012

Grillet Kylling/MK eller Peking- And




Det er vanskelig å få tak and i butikken der jeg bor. Heldigvis finner jeg hel fersk kylling på Rema1000. Derfor lager jeg grillet kylling, og jeg mener det må smake som MK-and eller Peking-and. Oppskriften jeg bruker er fra:

http://www.pantown.com/market.php?id=10749&name=market7&topic=10&action=view
http://www.pantown.com/board.php?id=5495&name=board7&topic=31&action=view

Kokken nevnte at oppskriften er på kantonesisk vis.

Egentlig lager jeg den litt annerledes, fordi jeg har ikke and og jeg har så mye krydder å eksperimentere med.

Ingredienser:
1. En hel fersk kylling
2. Fem kinesisk krydderpulver + 5 flere krydder: pepper szechuan, anis-stjerne, kanel hel, laurbær og koriander hel.
3. Hvitløk, vårløk og ingefær
4. Salt, sukker, msg
5. Eddik, sort søt soyasaus og litt vann
6. Honning

Sånn gjør jeg:

1. Tar 1 fra kjøleskap for å få den romtemperert.
2. Rister 2+3+4 i panne på lav temperatur.
3. Tar avkjølt 2+3+4 og fyller i kylling-magen og bruker satay-pinner for å sy sammen åpninger.
4. Henger kyllingen og heller kokt vann over kyllingen, lar den henger til tørk.
5. Blander 5 sammen og maler kylingen med pensel, lar den henge over natten.
6. Varmer opp ovnen til 200°C, bruker overvarme og griller ryggen først i 20 min. Samler opp kyllingfett i en folie-form under kyllingen.
7. Snur kyllingen og griller på bryst i 25 min.
8. Smører honning på hel kylling og griller fortsatt i ca.5 min.

Saus:
Tar bort pinnene og tar ut krydderne samt stekekraft fra kylling-magen. Blander i litt kyllingfett, kokt vann, sort soyasaus, eddik, sukker, rødvin og soyabønne-pasta etter smak. Koker dette i ca 10 minutter. Siler bort krydderne og heller denne over den ferdig oppskjærte grillete kyllingen. Spiser med ris, agurk og kokt brokkoli. Namnam.

No comments: